Hela kliniken på kurs - at your service!


Kommunikation - för tandvårdspersonal


 

Två dagar för tandvårdskliniken som vill utvecklas i sin kommunikation - gentemot patienter och medarbetare


Ni gör en resa tillsammans hela kliniken och tar ett par härliga dagar i närheten av Göteborg. Ni bestämmer dagar - tillsammans väljer vi upplägg och om ni har särskilda önskemål för att just er kurs ska bli så som ni behöver.


”Detta är kursen för varje klinik som vill utvecklas”  tandhygienist från Skåne

”Tänk om alla kliniker fick träffa Karin en dag om året” tandsköterska från Göteborg


Målsättningen med kursen är att deltagarna ska få med sig konkret informationsteknik och samtalsverktyg att direkt omsätta i kliniken.


Kursens innehåll:


Att arbeta hälsofrämjande - vad innebär det?

Vad är god service?

Hur kan vi träna medarbetarskap?

Hur fungerar service-vinst-kedjan?

Vad gör vi med energitjuven i rummet intill?

Den besvärliga patienten - vad gör vi med hen?


Vi arbetar med följande tre frågor:

Vilka utmaningar möter ni på er klinik?

Vilka styrkor har ni - när fungerar allt?

Vilka strategier har ni i besvärliga situationer?


Motiverande samtalsmetod i tandvårdssituationen

Informationsteknik vid patientrådgivning

Att motivera till förändring för en bättre munhälsa

Att hantera klagomål

Att göra patienten delaktig i beslut om terapi, behandling och uppföljning

När patienten blir din viktigaste medarbetare


Det är inte VAD vi säger utan HUR vi förmedlar det

Överläge eller underläge? Var går gränsen för vårt ansvar?

Hur når vi fram sista biten till patienterna?

Den rädda patienten som behöver trygghet samtidigt som vi har ont om tid - hur får vi ihop det?

Att informera så att det går fram - med rätt teknik


Att inte fastna i curling, utan istället lämna ansvar till patienter och medarbetare

Att arbeta långsiktigt för en hållbar patientrelation och ett hälsofrämjande arbetsliv

Kliniska dilemman - patientfall och erfarenheter

Karin Sjögren leder utbildningen. Hon är disputerad tandläkare, affärskommunikatör och MI-tränare.

Karin är en uppskattad och efterfrågad tränare i motiverande samtal och hälsofrämjande tandvård i Sverige och Norge. Karin håller grundutbildningar, fördjupningsdagar och ger handledning individuellt och för arbetsgrupper.


Det ligger ett trevligt hotell på Drottningtorget, Hotell Eggers, med absolut närhet till shopping, tågstation och den fantastiska Trädgårdsföreningen - en oas för reflekterande promenader. Hotellet är vackert och fungerar mycket väl, det är ett av stans äldsta och finaste hotell. Vackra rum att sova i - som en engelsk herrgård.


Enklaste sättet att komma till kursplatsen är att åka kollektivt - buss, spårvagn stannar utanför och Göteborgs centralstation ligger på andra sidan gatan.


Kursavgift: hör av er för offert. Hotellrum och resa bekostas av deltagarna själva.

Andra lokaler kan naturligtvis också fungera - hör av er för en diskussion.

Avgiften faktureras och ska vara betald två veckor före kursstart.

Karin Sjögren, karinsjogren@telia.com tel 0706-820082


Hör av er för att hitta dagar som passar er.

Kursplats:

Hotell Eggers www.hoteleggers.se

Tider:

Dag 1: 10-17

Dag 2: 8:30-15:30


Handledning efter genomgången kurs:

De flesta vill ha uppföljningar i form av kortare halvdagar eller tvåtimmars-möten efter genomgången kurs.

Vi kommer att diskutera detta på kursen och komma överens om vad som passar er klinik bäst. Läs mer om handledning på fliken ”Handledning” här på hemsidan.